hürriyet

4 Mart 2012 Pazar

ÇOCUĞUNUZUN OKUL SEÇİMİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR





Sevgili Anne Babalar;
En değerli varlığınız çocuğunuzu ilkokula yerleştirirken göz önünde bulundurmanız gerekenleri size, psikolog ve eğitimci olarak aktarmak istedim. Bu konudaki ilk yardımcım otuz altı yıllık anaokulu eğitimcisi annem ve onun bir velisi oldu. Bu yazıyı gerçekleştirmemde ki kaynakları da bu velisinin yazmış olduğu kitaptan aldım. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yrd. Doç. Dr. Hatice Şenel’e teşekkür ediyorum.
Okul seçimi yapılırken verilecek doğru karar, anne babalardan çok, çocuk için doğru karar olmalıdır. Verilecek bu karar sonucunda çocuğunuz belki yıllarca aynı yerde eğitimine devam etmek durumunda kalacak,uzun veya kısa sürelide olsa bu ortam çocuğu birçok şekilde etkileyecektir. (Şenel, 2005)
Çocuk için okula başlamak yeni bilgiler edineceği yeni bir dünyaya giriş anlamını taşır. Ailelerin ilkokul seçimine yönelik kararlarında etkin olan iki boyut vardır. Bunlardan ilki çocuk, diğeri ise aile boyutudur. Buradaki amaç okul seçimi sırasında ilkokulun yapısının çocuğun özelliklerine ve ihtiyaçlarına cevap verip vermediğinin tespiti, diğeri ise ailenin beklentilerinin çerçevesinde, yaşadıkları sosyokültürel ve sosyo-ekonomik olanaklara paralel olarak gitmesidir.
Her aile çok doğal olarak, çocuğunun en nitelikli ve en ideal okul imkanlarından yararlanmasını ister. Ancak her aile için en ideal kavramıyla algılanan özellikler farklılık gösterir. Burada önemli olan “çocuğun, ailenin hayalindeki, idealindeki gibi değil de, gerçekte olduğu gibi kabul edilmesi gereklidir ki hem çocuk hem de anne-baba hayal kırıklığı yaşamasın.” (Şenel, 2005)
Önemli olan çocuğun yönlendirilmesinde anne babanın tutumları değil, çocuğun ilgi ve yeteneği esas alınmalıdır. Ailelerin çocuklarından beklentilerinin gerçekçi olmamasının başka bir nedeni de anne babalar kendi olamadıklarını çocukları olsun, kendilerinin sahip olamadıkları imkanlara çocukları sahip olsun isterler. (Yavuzer, 1994)
Çocuk için aranan eğitim ortamı öncelikle çocuğun özelliklerine göre belirlenmelidir. Eş, dost, akrabaların verdiği bilgiler esas alınmamalı; çocuğunuz arkadaşları veya akraba çocukları ile kıyaslanmamalıdır. “Çünkü gelişim bireyseldir ve her insanın gelişimi kendine özgüdür”. (Şenel, 2005, s.21)
Gelişim (zihinsel, duygusal, sosyal ve bedensel olmak üzere) bir bütün olduğundan, çocukların tüm bu yönlerden gelişimlerini destekleyecek eğitim kurumlarının ve ortamlarının seçilmesi son derece önemlidir. (İnan, 2003)
Okul seçerken, aradıkları eğitim ortamının hangi özelliklere sahip olması gerektiğini, aileler önceliklerine göre bir sıralama yapmalıdır.
Okul Seçerken Dikkat Edilmesi Gereken Hususlardan Bazıları:
  • Devlet okulu veya özel okul
  • Tam gün veya yarım gün eğitim
  • İşe, eve yakınlığı
  • Okulun küçüklüğü, büyüklüğü
  • Yabancı dil eğitimi
  • Okulun taşıdığı prestij, kurumsallığı
  • Yemek kalitesi
  • Servis güzergahları
  • Öğretmen yaklaşımı
  • Öğretmenin seçiliş nedeni
  • Sınıf mevcudu
  • Okulun veli profili
  • Okulun medyadaki rolü
  • Kurucularının sahip olduğu siyasi ve dini görüşlere duyulan yakınlık
  • Okulun sınavlardaki başarısı
  • Ev ödevi verilip verilmemesi
  • Etüt saatlerinin olup olmadığı
  • Ders dışı etkinliklerin zenginliği, vb.
Her aile için bu sıralamanın farklı öncelikleri ve önemleri vardır. Anne babalar kararlarını iyi değerlendirmelidir. Çünkü yapacakları bu seçimle belki de; çocuklarının anaokulundan, ilkokula, liseye hatta üniversiteye kadar aynı kültürde eğitilerek büyümesi anlamına gelmektedir.
Unutulmaması gereken diğer bir hususta; nasıl ki her aile, her birey kendine özgü ise her okul ortamı da kendine özgüdür. Birbirine benzer kurallarla yönetilmesine rağmen, her okulun kendine özgü eğitsel ortama ve okuldakilerin etkileşimine ilişkin özelliklere sahip olduğudur. (Başaran, 1996)
Aile belirtilen özelliklerden hangilerinin çocuğun okulda, sınıfta mutlu ve güvenli bir çocuk olmasını sağlamada etkili olacağını göz önünde bulundurmalıdır.

Okul seçiminde etkili olan diğer bir konuda öğretmen seçimidir. Anne babaların öğretmenlerde arayacakları özelikler şu şekilde örneklendirilebilir.
  • Cinsiyet
  • Öğretmen hakkında duyulan övgüler
  • Sınavlardaki başarı oranı
  • Tatlı sert bir öğretmen olması
  • Eve ödev verip vermemesi
  • Yeni yöntemleri uyguluyor, gelişmeleri takip ediyor olması
  • Geleneksel yaklaşımı benimsemiş olması
  • Aile ile diyalog içinde olması
  • Doğal olması
  • Konuşma tarzı
  • Ceza anlayışı ve uygulaması
  • Meslek deneyimi
  • Özel ders verip vermemesi
  • Sahip olduğu siyasi ve dini görüşler
  • Aldığı eğitim düzeyi
Çocuğa eğitim ve öğrenim imkanı sunan eğitimcinin özellikleri çok önemlidir ve bir okulun başarısı eğitimcileri ile sınırlıdır. (Arı, 2003) Seçilen okulun mükemmel koşulları, sınıf ortamında bire bir öğretmenle yaşanan olumsuzluklar doğrultusunda önemini yitirebilir. Öğretmenlerin, çocuğun dersi sevmesi, çalışma alışkanlığı kazanması ile sahip olacağı değer yargıları ve tutumlarında üzerinde etkisi olacağı unutulmamalıdır. (Yavuzer, 2001)
Bunların dışında diğer konulara da etkisi göz ardı edilemez;
  • insanlara yaklaşımını
  • akademik konuları sevmesini
  • çalışmayı öğrenmeyi sevmesini
  • grupta işbirliği içinde çalışmasını
  • var olan yeteneklerinin fark edilip, geliştirmeye yönelik çalışmalar, vb. sağlar.
Tüm bunlar çok önemli ve hayat boyu sürecek etkiye sahiptir.
Diğer bir konu 6 yaşını tamamlamış her çocuk; fiziksel, zihinsel, sosyal ve duygusal açıdan aynı düzeyde değildir. Yaş itibari ile hepsi aynı yaşta olsa bile hepsi aynı şekilde okumaya hazır olmayabilir. Bu konuda bir uzmandan yardım almak doğru karar verme olasılığını arttıracaktır.
Bu durumda başvurulacak kişiler;
  • psikolog
  • pedagog
  • psikolojik danışman
  • çocuk gelişimi ve eğitimi uzmanı
  • anaokulu öğretmeni
  • çocuk doktoru, vb.
Sonuç olarak okula başlamak, her aile için zor ve bir o kadar da değişiklikler gerektiren bir aşamadır. Aileler için çocuğun okula başlama kararı, birçok açıdan değerlendirilmelidir, çocuğun okula başlamaya hazır olup olmaması, okul, öğretmen, vb. Alınan kararlarda çocuk esas alınmalı ve idealde bir uzman desteği alınarak bu seçimlerin yapılması uygundur. Bu nedenle okul seçiminde olabildiğince çok yönlü düşünülmeli ve en vazgeçilmez unsurun çocuğunuzun sağlıklı ve mutlu gelişim göstereceği bir okulda okumasıdır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder